Porschen bokseri on täydellinen urheiluautomoottori

Bokserin historia alkaa jo vuodesta 1896, jolloin eräs herra Benz keksi asettaa sylinteriryhmät vastakkain. Mutta sen jälkeen on tapahtunut paljon.

Saksalaiset insinöörit ovat tehneet sen minkä he parhaiten osaavat, eli kehittäneet hienon konseptin huippuunsa. Yksi ikonisen bokserin tärkeimmistä eduista on kuitenkin pysynyt muuttumattomana yli 120 vuotta.

Painopiste ja ajettavuus.

Koska männät ovat vaakatasossa, on moottori matala ja leveä. Tämä taas tarkoittaa rivi- ja v-moottorisiin kilpailijoihin verrattuna alhaista painopistettä – ominaisuus, joka lisää ajonautintoa mutkatiellä.

Mataluus on myös mahdollistanut klassisen Porsche-muotoilun eli matalan perän. Moottorin ja konepellin väliin jää tilaa nimittäin vain muutama sentti. Ilman bokseria olisi yksi automaailman tunnistettavimmista sivuprofiileista jäänyt luomatta. Vai miltä näyttäisi 911, jonka perän sivuprofiili muistuttaa sedania?

Koska perinteinen Porschen bokseri oli ilmajäähdytteinen, ei auton keulaan tarvittu jäähdytintä saati ilmanottoaukkoja. Siksi Ferdinand Alexander Porsche saattoi suunnitella myös perästä matalan – ja tuli samalla luoneeksi sivuprofiilin, jonka tunnistavat kaikki.

– Nykyisin Porschen konepellin alta löytyy toki vesijäähdytys ja tuplaturbo. Turbotekniikka tuo paitsi lisää voimaa ja ajoiloa, mutta myös alhaisemman kulutuksen,  Sports Car Centerin myyntijohtaja Anders Lassila kertoo.

 Porsche 911 993 C4 moottori - SCC

Kuvassa Porsche 911 993 C4 vuosimalli 1995 moottori

Myös bokserin äänet ovat omaa luokkaansa.

– Sen kyllä kuulee mistä moottorista on kyse vaikka auto olisikin kulman takana. On sitten makuasia pitääkö siitä vai ei, mutta merkki ei jää epäselväksi.

Lassilan mukaan bokseri-Porsche on erittäin hyvä ajettava myös äärirajoilla.

– Pito on aivan mahtava, sillä moottori on sijoitettu taka-akselin taakse ja vetävillä pyörillä on aina painoa. 2000-luvun autoissa on myös paljon elektronisia järjestelmiä, jotka korjaavat kuljettajan virheitä ja helpottavat auton hallintaa.

Anders Lassila puhuu pitkästä kokemuksesta, sillä hänellä on ollut vuosien varrella tallissaan viisi erilaista 911-versiota.

– Oma suosikkini on vuosina 2006-2009 valmistettu 997-mallisukupolven 911 Turbo Coupe 3,6-litraisella, 480-hevosvoimaisella moottorilla. Siinä on neliveto ja ominaisuuksiin nähden kohtuullinen kulutus. Nämä autot ovat maksaneet uutena noin 300 000 euroa, mutta nyt ne ovat jo useampien tavoitettavissa, Lassila laskee.

Moottoriversiosta riippumatta Porschet ovat kestäviä, luotettavia ja pitävät hintansa. Anders Lassilan mielestä saksalaisen insinöörityön maine täysin ansaittu.

– 911 on yksi markkinoiden monipuolisimmista urheiluautoista. Sillä voi ajaa joka päivä, oli sitten menossa töihin tai radalle. Myös lapset mahtuvat myös tarvittaessa takapenkille, Lassila muistuttaa.

Porsche 911 993 C4 cockpit - SCC

 Kuvassa Porsche 911 993 C4 vuosimalli 1995

 

Kiinnostuitko?

Nimi

Viesti

Valitse yhteydenottotapa

Puhelin Puhelin
E-mail E-mail
SMS SMS
Whatsapp Whatsapp

Puhelinnumero

Sähköpostiosoite

Lähetys epäonnistui.

Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.

© 2016 Sports Car Center. All rights reserved.