Märkä rata on voitettavissa oleva haaste

Ratapäivä edessä, mutta taivaalta vihmoo vettä? Ripustatko ajohanskat naulaan vai vedätkö sadetanssin ja lähdet opettelemaan uusia ratataitoja?

Märkä rata on haaste ajajalleMoni osaa ajaa lujaa kuivalla asfaltilla, mutta jokainen rata-autoilua seuraava tai harrastava tietää, että sade sekoittaa pakan pahemman kerran. Totutut voimasuhteet muuttuvat:  yllättävät kuljettajat ja autot saattavat ajaa kovia kierrosaikoja ja pestä kuivan kelin menestyjät. 

Pitoa tarvitaan, mutta missä se luuraa sateella? 

Kuivalla avain nopeaan ajoon on maksiminopeus kaarteessa ja ulostulossa – tämä auttaa saavuttamaan mahdollisimman kovan suoranopeuden ennen jarruttamista seuraavaan mutkaan. Lisäksi kuivan asfaltin ajolinjalle jäänyt kumi lisää pitoa. 

Kun taivas aukeaa, tilanne muuttuu. 

Se mikä oli kuivassa nopeaa ja pitävää, on sateessa hidasta ja liukasta. Koska renkaista irronnut kumi on täyttänyt asfaltin raot, on kuivan kelin optimilinjalla paljon vettä ja vähän pitoa. Koska vesi virtaa kallistuksen suuntaan, saattaa sisäkaarteessa olla suuriakin lammikoita. Ja jos joudut mutkassa vesiliirtoon, voit vain toivoa pidon palaamista ennen kohtaamista rengasvallin tai reunakaiteen kanssa. Esimerkiksi Ahvenistolla turva-alueet ovat olemattomat, joten ajotyyliä on syytä harkita. 

Kysy myös kokeneemmilta kuskeilta millaisia ajolinjoja he käyttävät. Mutta jos olet kisassa ja samassa luokassa, voivat vastaukset olla suurpiirteisiä tai jopa tyystin vääriä…

Niin, mutta missä sitä pitoa on? 

Pito löytyy kun etsit sitä aktiivisesti: aja ensimmäiset kierrokset todella rauhallisesti ja pidä silmäsi auki. 

Katso missä on lätäköitä. Pistä merkille onko vesi virtaavaa vai seisovaa – seisovan veden lätäköt voivat kuivahtaa session aikana. Tunnustele kaarteita ja jarrutuspaikkoja, ovatko jotkut niistä erityisen liukkaita? Onko radan pinnoitteen laadussa ja pidossa eroja? Miten nopeat kuljettajat ajavat?  

Parhaan ajolinjan löydät kokeilemalla. Voit aloittaa ajamalla esimerkiksi auton leveyden verran kuivan linjan ulkopuolella. Tämä ei todennäköisesti ole nopein tapa, mutta ainakin parempi kuin kuivan kelin linja. Testaa varovasti myös sellaisia linjoja, jotka tuntuvat aluksi vääriltä. 

Entä jarruttaminen ja kiihdyttäminen? 

Etsi pitävät paikat kuivan linjan ulkopuolelta. Pyri jarruttamaan ja kiihdyttämään kun auto on suorassa. Aja jouhevasti ja äkkinäisiä liikkeitä vältellen. Älä sudittele kiihdyttäessä tai lukitse renkaita jarrutuksissa ellet haluat spinnata. Välttele myös radan maalattuja merkintöjä. 

Sateella olosuhteet saattavat myös muuttua nopeasti, joten ihan koko ratapäivää ei kannata jyystää samalla ajolinjalla vaikka vettä tulisikin jatkuvasti. 

Vaikeat olosuhteet ovat vaikeita kaikille 

Aloita pienin askelin ja pidä auto radalla. Muista, että sateella on luultavasti nopeampaa ajaa huonosti oikealla ajolinjalla kuin hyvin väärällä linjalla. Ja että märälläkin radalla on mahdollista ajaa lujaa. 

Lue myös kilpa-autoilija Ilmari Korpivaaran teesit kuivan kelin rata-ajoon

 

Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.

© 2016 Sports Car Center. All rights reserved.