Concierge-Artikkeli: Mikä on paras valinta uutta autoa ostaessa

– Polttoaine, hybridi vai sähköauto?

Autojen käyttövoimalle on tarjolla enemmän vaihtoehtoja kuin koskaan aikaisemmin. Uutta autoa hankkiessa on järkevintä puntaroida satsatako bensaan, dieseliin, sähköön vai hybridiin?

Tätä nykyään uusien automallien tarjonta on hyvin mittava. Polttoaineen ja sähkön kallistuttua yllättävän rajusti raakaöljyn hinnan nousun myötä, hyvät neuvot ovat uutta autoa valitessa kallisarvoisia. Hyvää harkintaa noudattamalla asiakas tekee järkevän – ja valinnastaan riippuen myös taloudellisemman – autohankinnan vuosiksi eteenpäin.

Koska elektroniikkakomponenttien huutava pula vaikuttaa tällä hetkellä merkittävästi uusien autojen saatavuuteen, tämä tulee ottaa huomioon. Harva autonomistaja on valmis odottamaan vuosikaupalla uuden autonsa toimitusta. SCC – Sports Car Center on huomioinut tilanteen hankkimalla eri Exclusive- ja Premiumsegmenteistä autoja helpottamaan niiden saatavuutta Suomessa.

VIHREIDEN ARVOJEN VAIKUTUS KOKONAISKUSTANNUKSIIN

Uuden auton käyttövoima on entistä useammalle kriittinen kynnyskysymys. Myös osa SCC – Sports Car Centerin auto-omistajista haluaa pysyä merkki- ja autotyyppiuskollisina. Esimerkiksi korkeaan aktiiviseen turvallisuuteen, avariin sisätiloihin ja nelivetoon tottunut ei välttämättä halua tehdä uuden hankinnan kohdalla kovin radikaalia poikkeusta.

Toisaalta oma arvomaailma ja suhtautuminen ilmastonmuutokseen saattavat vaikuttaa tänä päivänä merkittävämmin lopulliseen ostopäätökseen. Moni puntaroi myös auton elinkaaren ja sen ostohinnan kokonaiskustannuksia suhteessa päivittäiseen ajomatkaansa ja mahdollisuuksiin ladata hybridi- tai sähköautonsa akkua.

TÄRKEIMMÄT HANKINTAKRITEERIT

Viimevuotisia suomalaisia mielipidemittauksia tarkastellessa on nähtävissä selkeä trendi, jonka mukaan valtaosa vastaajista pitää auton käyttövoimaa yhä tärkeämpänä kriteerinä uutta autoa valitessaan. Myös auton kierrätettävyyttä ja suorituskykyä arvostetaan aikaisempaa enemmän.

Vastakkain uuden – tai uudenkarhean – auton valinnassa ovat usein hankintahinta ja ympäristöystävällisyys. Huokealla hinnalla on haastavaa löytää autoa, joka tyydyttää omistajan asettamat tiukat kriteerit ekologisuudelle. Ympäristöystävällinen käyttövoima ei ole edelleenkään kaikille ostajalle tärkeintä. Jokapäiväinen käyttömukavuus kiilaa yhä monen muun seikan ohitse.

” EU:n lähitulevaisuuden hiilineutraaleihin päästötavoitteisiin vuonna 2050 ei tulla pääsemään hybridiautoilla."

Audi E-Tron GT interior

TÄYSSÄHKÖAUTON YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISYYS

Täyssähköautot ovat monelle uudempaa autoa harkitsevalle enemmän kuin varteenotettava valinta. Niiden etuina ovat etupäässä matalat käyttökustannukset, olemattomat meluhaitat ja auton arkikäytön ympäristövaikutukset.

Suurimpina haittoina sähköautoille pidetään verrattain lyhyttä toimintasädettä (johon auton käyttötapa ja sääolosuhteet vaikuttavat suuresti), lataamisen haasteellisuutta ja ympäristövaikutuksen kääntöpuolta. Sähköauton akkujen valmistus kun ei ole itsessään kovin ympäristöystävällistä.

Lisäksi täyssähköauton hankinnan puolesta puhuvat ostajan vihreiden arvojen lisäksi se tosiasia, että EU:n lähitulevaisuuden hiilineutraaleihin päästötavoitteisiin vuonna 2050 ei tulla pääsemään hybridiautoilla.

Täyssähköauton hankinta vaatii kuitenkin aiempaa huolellisempaa paneutumista siihen, miten niillä saavutetaan maksimaalinen toimintasäde ja missä niitä voi ladata tarpeen tullen.

HYBRIDIAUTOT OVAT JÄRKEVÄ KOMPROMISSI

Niille, jotka eivät ole valmiita tekemään päätöstä täyssähköauton hankinnasta, on olemassa kompromisseja. Näihin lukeutuvat itselataavat, ladattavat ja kevythybridiautot. Hybridiautoissa suurin osa teknologiasta on autoilijalle tuttua – tai ainakin siihen pääsee helposti ja nopeasti sisälle. Verrattain hyvän ympäristöystävällisyytensä ansiosta niihin siirtyminen ei ole henkisesti liian korkea. Totuttua tapaa auton tankkaamiseen ei siis tarvitse muuttaa.

Ladattavat hybridit ovat monelle autoilijalle tärkeä väliaskel kohti täyssähköautoon sitoutumista. Vaikka ne edustavat merkittävää osaa uusien autojen myynnistä, ne ovat yhä marginaalisessa asemassa suhteessa yleiseen suomalaiseen autokantaan. Hybridiauton tarjoamalla polttoainetankillisella saavuttaa aiempaa pidemmän toimintasäteen, kunhan vain muistaa ladata akun täyteen. Ilman akun käyttöä hybridiauton polttoaineen kulutus ei vähene.

UUDEN KÄYTTÖVOIMAN POTENTIAALI

Tämän hetkisen polttoaineen kallistumisen valossa on sanottava, että uuden bensiini- tai diesel-käyttöisen hankinta ei ole järkiperäisesti ja taloudellisesti perusteltavaa. Tulee myös muistaa, että kaikki autoilijat eivät kuitenkaan hanki uutta autoa itselleen järkisyistä tai maksimaalinen taloudellisuus mielessä.

 Mielipidemittauksia vertaillessa on huomattavissa, että moni olisi entistä halukkaampi harkitsemaan täyssähköautoa, mikäli niiden hankintahinta alenee, latausinfra laajenee ja toimintasäde paranee. Akkuteknologian kalleus on pitänyt varsinkin premium-autojen luokassa ostohinnat yhä korkeina. Hybridi- ja sähköautojen uusille omistajille olisi myös ensisijaisen tärkeää, jos he saisivat käyttöönsä tehokkaat latausaseman kotiin, työpaikalle ja ostoskeskusten parkkihalliin.

LOPPUMIETTEITÄ

Viimeaikaiset sähköautojen testit ovat osoittaneet, että Suomen usein arktisissa olosuhteissa autotehtaiden ilmoittamat toimintasäteet heilahtelevat melkoisesti, mikä luo epävarmuutta sähköautojen potentiaaliseen uuteen asiakaskuntaan.

Harva täyssähköauton omistaja haluaa olla huolissaan siitä, miten auton akkulataus kestää esimerkiksi pidemmälle lomamatkalle lähdettäessä. Lisäksi akkujen lataustauot saattavat venähtää tavallista pidemmiksi useista syistä. Hyvä ennakkosuunnittelu ja hermot auttavat pitkälle tässäkin kohtaa. Myös kolarit voivat tuoda sähköauton omistajalle yllättävän suuria lisämenoja, etenkin jos sen akusto vaurioituu.

Täyssähköauto voi olla kuitenkin pitkällä tähtäimellä järkevä hankinta. Se ei tarvitse yhtä ahkerasti huoltoa kuin bensiini- tai diesel-auto. Huolimatta sähköenergian kallistumisesta, sen käyttö tulee kuitenkin huokeammaksi kuin polttoaine. Myös hybridiautoissa niiden elinkaarien kokonaiskustannukset määräytyvät pitkälti käyttövolyymin perusteella. Mitä enemmän ajat – ja mitä ahkerammin pääset lataamaan – sitä enemmän säästät.

Onneksi autojen kehitys ja niiden teknologia eivät pysähdy. Mitä pidemmälle hybridi- ja sähköteknologia kehittyvät, sitä enemmän niiden edut todennäköisesti myös satavat autoilijan omaan laariin. Latausinfra yleistyy, toimintasäteet pitenevät ja turvallisuusteknologia parantuu.

Teksti: Juhani Nurmi

Lue koko kevään 2022 Concierge-Lehti täältä.

© 2022 Sports Car Center. All rights reserved.