Esittelyssä keskikokoiset Hybridi-SUVIT

Range Rover Evoque p300e

Range Rover Evoque P300e PHEV 

– Innovatiivinen perinteiden jatkaja 

Range Roverin Evoque P300e PHEV -lataushybridi tarjoaa houkuttelevan yhdis- telmän sähköistä liikkumista ja nelivetoista suorituskykyä. Pelkällä sähköllä voi ajaa 55 kilometriä, ladata akun 80-prosenttisesti täyteen vain 30 minuutissa (DC). Olipa tien kunto mikä tahansa, Evoque’n jäljittelemätön tyyli ei petä. 

Evoque P300e PHEV tarjoaa houkuttelevan hybridipaketin. 200 hevosvoiman In- genium-bensiinimoottori pehmeästi vaihtavan 8-nopeuksisen automaattivaihteiston auliilla avustuksella yhdistyy 109 hevosvoiman taka-akselilla. 

Yhdessä nämä tuottavat alhaisen polttoaineenkulutuksen, erinomaisen suorituskyvyn ja Land Roverille ominaisen, loistavan nelivetotekniikan. Bensiinimoottorin yhteyteen integroitu 11kW käynnistinmoottorilaturi alkaa tuottaa nopeasti sähkötehoa, vaikka ajo- akku olisi tyhjänä. 

”Luksus-SUV segmentin alkuperäisenä luojana – jo vuodesta 1969 lähtien – Range Rover ei ole suinkaan unohtanut suunnannäyttäjän juuriaan. ”

Luksus-SUV segmentin alkuperäisenä luojana – jo vuodesta 1969 lähtien – Range Rover ei ole suinkaan unohtanut suunnannäyttäjän juuriaan. Evoquen futuristisen kii- lamainen ja houkutteleva design jatkaa Range Roverin perinteitä modernilla twistillä. Upotetut, ulosvedettävät ovenkahvat, valinnaiset 21” vanteet sekä takana ja edessä ani- moiduilla suuntavilkuilla varustetut Matrix-LED -ajovalot tekevät vaikutuksen. 

Evoque P300e PHEV -malli on täynnä innovatiivista tekniikkaa. Näihin sisältyvät muun muassa 12,3” interaktiivinen, suomenkielinen Touch Pro Duo -kuljettajanäyttö, tuulilasi- näytön ja Meridian Audio -äänentoistojärjestelmän. Istuimien tyylikkäät verhoiluvaihto- ehdot ja niiden hieronta, jäähdytys ja lämmitys saavat aikaan ylellisen olon. • 

 -Tutustu Range Rover Evoque valikoimaan täältä-

 

Land Rover Discovery Sport P300e

Land Rover Discovery Sport P300 PHEV 

– Monipuolinen premium-SUV 

”Päättäväisyyttä uhkuva, uudistunut muotoilu pistää heti silmään. ”

Itsevarmuus erottuu aina edukseen, Land Roverilla uskotaan. Land Rover Discovery Sport P300 on erittäin monipuolinen premium-SUV. 300 hevosvoimaa tekevät siitä ripeän jättiläisen: kiihtyvyys 0–100 km/h sujuu 7,3 sekunnissa ja huippunopeus on 201 km/h. 

Päättäväisyyttä uhkuva, uudistunut muotoilu pistää heti silmään. Ulkonäköön tehdyt päivitykset madaltavat ja leventävät Discoveryn muhkeaa olemusta. 20–22” vanteiden muotoilu tekevät siitä ulkonäöllisesti entistä vaikuttavamman ilmestyksen. 

Käytännöllisyys on viety uudelle asteelle, koska autosta löytyy useita USB-C -latauspis- teitä. Myös takaluukun eleohjaus on kätevää, kun kätesi ovat täynnä ostoksia. 

Kaksi muuta premium-luokan lisäominaisuutta tekevät Land Rover Discovery Sportista erityisen puoleensavetävän: etäkäyttöiset ohjelmistopäivitykset ja ohjaamon sisäilman puhdistusjärjestelmä. Se vangitsee tuloilmasta PM2.5-kokoiset hiukkaset ja allergeenit, kuten esimerkiksi hienon pölyn ja siitepölyhiukkaset. 

Viiden tähden Euro NCAP-turvallisuusluokitus, valikoima ajamista ja pysäköintiä hel- pottavia kuljettajan apujärjestelmiä sekä parhaimmillaan jopa kahdeksan kuljettajien ja matkustajien turvatyynyä huolehtivat korkeasta turvallisuusasteesta. 

-Tutustu Discovery Sport valikoimaan täältä-

  

Mercedes-Benz GLC 300e

Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC 

– Hienostunut luksus-SUV 

Pistokehybridiä kaivattiin pitkään Mercedes-Benzin GLC-mallistoon. Onneksi se tuli tarjolle jo vuonna 2016. Mahdollisuus valita latausvoimalinja kun on ehdo- ton must nykyisessä premium-luokassa. GLC 300e on hybridivastine Mersun täyssähköversiolle, EQC 400:lle, mutta noin 500 kg kevyempi. 

 Malli on urheilullisesta ulkomuodostaan huolimatta reilun kokoinen sisätiloiltaan. Lu- kuisat älykkäät ominaisuudet tekevät käytöstä näppärää, samalla kun taloudellinen ja vähäpäästöinen hybriditeknologia tuo ajoon innovatiivista mukavuutta ja huippuluokan turvallisuutta. 

Suomen usein rosoiseen tieverkostoon isokokoinen GLC 300e sopii yllättävän hyvin. Erilaiset ajotilat tukevat hyvin hybriditoimintoja, halusipa sitten käyttää sähköä ajamiseen (Electric), ajaa urheilullisesti (Sport, Sport +) tai rennosti (Comfort), jolloin ajotila mukaut- taa käyttövoiman ajoreitin ja -tyylin mukaisesti. 13,5 kilowattitunnin akun kanssa GLC 300e:llä pääsee pelkän sähkön varassa maksimissaan 44 kilometriä WLTP-syklin mukaan. Tavaratilan alle sijoitettu ajoakku vie noin 100 litran verran tilaa. 

Nelisylinterisen, kaksilitraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhteistehoksi saa- daan 320 hv, joka riittää 9-vaihteisen automaattilaatikon ja 700 Nm:n maksimivääntömo- mentin kanssa liikuttamaan kookasta autoa tarvittaessa joutuisasti. Kiihtyvyys 0–100 km/h sujuu 5,8 sekunnissa. Huippunopeudeksi luvataan 230 km/h. 

Mercedes-Benzit lukeutuvat turvallisuutensa puolesta premium-luokan kirkkaimpaan kärkeen. Tälläkin mallilla on viiden tähden Euro NCAP-turvallisuusluokitus. Älykkäästi keskenään verkotetut turva- ja ajoavustinjärjestelmät ovat aina ajajan tukena hankalis- sakin ajotilanteissa. Moderni MBUX-kosketuskäyttökonsepti ja -puheohjaus ymmärtää puhetta, reagoiden myös kosketuksiin ja eleisiin. 

-Tutustu Mercedes-Benz GLC valikoimaan täältä-

 

BMW X3 xDrive30e

BMW X3 xDrive 30e 

– Edistyksellistä hybridiajattelua 

Keskisuurta SUV-luokkaa edustava BMW X3 tekee heti vaikutuksen atleetti- sella olemuksellaan. Osittainen avustava itseajaminen ja intuitiivinen BMW xDrive -neliveto tarjoavat ajajalle erinomaista ajamisen mukavuutta maasto- ja sääolosuhteisiin katsomatta. Ladattava BMW X3 xDrive 30e on esimerkki BMW:n uudenlaisesta hybridiajattelusta. BMW:n mukaan hybridiajattelussa baijerilainen insinööritaito yhdistetään todelliseen aja- misen iloon ja tehokkaat polttomoottorit huippumoderneihin sähkömoottoreihin. 

BMW X3 xDrive 30e:llä voi ajaa pelkällä sähköllä jopa 46 kilometriä. Lisäksi sen suu- rin sallittu vetopaino on 2000 kg, joka tekee SUVista oivallisen valinnan monenlaisiin haasteisiin ja seikkailuihin. Hybridiajoon mukautettu mittaristo näyttää kuljettajalle kaikki 

”BMW suhtautuu hybridi-malliensa kokonaishiilijalanjälkeen vakavasti. ”

Tärkeät tiedot, aina sähkömoottorin tehonäytöstä, akun varaustilasta ja jäljellä olevasta toimintamatkasta (joko pelkällä sähkömoottorilla tai molemmilla moottoreilla). Saatavilla olevat digitaaliset palvelut, kuten muun muassa BMW Connected ja Con- nected+, BMW WLAN Hotspot, On-Street Parking Information helpottavat entisestään käytön helppoutta. Lisämukavuutta tuovat Driving Assistant Plus, Professional-navigoin- tijärjestelmä ja täysvärinen BMW Head-Up heijastusnäyttö. 

BMW suhtautuu hybridi-malliensa kokonaishiilijalanjälkeen vakavasti. Tutkimustulosten mukaan BMW X3 xDrive 30e:ssä on uusiutuvien energialähteiden ansiosta parhaimmil- laan jopa 54 prosenttia pienemmät hiilidioksidipäästöt kuin BMW X3 xDrive 30i:ssä. 

-Tutustu BMW X3 valikoimaan täältä-

 

Kuvat: Niko Marttinen / SCC - Sports Car Center

Toimittanut: Juhani Nurmi

© 2024 Sports Car Center. All rights reserved.