McLaren 570S Spider 2017

Vuosimalli 2017, ajetut kilometrit 16 956 km

KOKONAISARVIO: 95 PISTETTÄ

Hinta-laatusuhde: 94 pistettä

Omistamisen ilo 2 viikkoa: 99 pistettä

Omistamisen ilo 2 vuotta: 95 pistettä

Omistamisen hinta: 55 pistettä

Urheilullisuus: 97 pistettä

Mukavuus: 75 pistettä

Luotettavuus käytettynä:  90 pistettä

Jälleenmyyntiarvo: 95 pistettä

Imagoarvo: 100 pistettä

Symppispisteet: 95 pistettä

 

Valmistusvuodet: 2015-

Moottori: 3.8L V8 Twin-turbo

Huipputeho: 570 hv 419kW

Huippuvääntömomentti: 601 Nm

Kiihtyvyys 1-100km: 2,9 s

Huippunopeus: 328 km/h

Hintahaitari: 340.000€-465.00€

Puolesta: Muotoilu, ajo-ominaisuudet, keveys, laadukkuus, brändi, tehokkuus, äänimaailma

Vastaan: Sisätilojen ahtaus, ei maahantuojaa eikä valtuutettua huoltoa

Vaihtoehto: Ferrari 488 Spider

Mclaren 570s SCC

Yhteenveto: Superautojen valmistajan kertovat mielellään uusista luomuksistaan ja niiden rataominaisuuksista suurta ylpeyttä tuntien, mutta nykyään myös yhä useammin kerrotaan uutuuden sopivuudesta katukäyttöön. Myös Bugatin testikuljettaja totesi minulle, että Veyron on ensisijaisesti suunniteltu arkikäyttöön, samalla mainiten hieman huvittuneena auton huippunopeuden olevan yli 400km/h.

 Yleensä superautojen valmistajat käyttävät tuota ”sopii myös hyvin arkikäyttöön” toteamusta monesti vasta sivulauseessa, ja vain edistääkseen näiden alun perin radalle suunniteltujen superautojen myyntiä. Sen sijaan McLaren, yksi ylhäisimmistä superautojen valmistajista, julisti uuden 570S Spiderin ensisijaisesti sopivan arkikäyttöön ja vasta toissijaisesti radalle.

 Nyt kun olen viettänyt kolmen eri 570S kanssa useita päiviä, on pakko onnitella McLarenia – 570S on yksi ensimmäisistä superautoista, jolla voisin ajaa lähes kaikki arkiajoni. Tosin silloin asuinpaikkani olisi jossain lähempänä päiväntasaajaa ja perheeni pienempi.

 McLaren kutsuu itseään edelläkävijäksi, jonka tehtävänä on uhmata jatkuvasti aerodynamiikan ja kiihtyvyyden rajoja. Uusiseelantilainen Bruce McLaren oli kilpa-autoilija, joka perusti nimeään kantavan F1-tallin vuonna 1963. Ison-Britannian Wokingissa päämajaansa pitävä talli päätyi myöhemmin Ron Dennisille, joka käsissä McLaren koki todellisen renessanssin. McLarenin autoilla on saavutettu useita F1- mestaruuksia niin Mika Häkkisenkin kuin Ayrton Sennan ohjastamina.

 Edelläkävijyys näkyy mielestäni kuitenkin parhaiten McLarenin katuautoissa. Vuonna 1981 esiteltiin erittäin kevyt ja vahva hiilikuiturunkoinen McLaren MP4/1 -malli. Sitten vuonna 1992 suunniteltiin ja rakennettiin maailman nopein, 390 kilometrin tuntinopeudella kulkeva, sarjavalmisteinen McLaren F1 -katuauto, jonka jälkeen yritys ei ole rakentanut autoa ilman hiilikuiturunkoa. 570S hiilikuitukori painaa ainoastaan 75 kiloa, se on kasattu alumiinirungon päälle, moottori on 570 hevosvoimainen tuplaturbo-V8 ja vaihteistona on erittäin nopeatoiminen 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti.  

570S laskettiin markkinoille vuonna 2015, ja avokattoinen Spider seurasi perässä pari vuotta myöhemmin. 

”Uusi McLaren 570S Spider tarjoaa verrattoman sekoituksen äärimmäistä suorituskykyä, muotoilun ylellisyyttä, kuljettajan osallistumista ja päivittäistä käytettävyyttä – tämä kaikki yhdistettynä tarvittaessa vaivattomaan avoautoiluun. Se on myös kevyin superavoauto luokassaan." kertoi Mike Flewitt, McLaren Automotiven toimitusjohtaja.

570S Spider muuttuukin avoautoksi vain 30 sekunnissa katon kadotessa täysin kuljettajan ja moottorin väliseen tilaan. Tavaratilaa on edessä juuri riittävästi kahden hengen viikonloppureissuun - 150 litraa ja tarvittaessa vielä takana katon ollessa ylhäällä 50 litraa lisää.

 Kiihtyvyys on tällä arkikäyttöön tarkoitetulla, 1.2 metriä korkealla autolla kaikkea muuta kuin mitä arkiajossa tarvitsee: 0-100km/ lennetään 2,9 sekunnissa ja 200km/h saavutetaan 7,9 sekunnissa ja auto jatkaa kiihtymistä aina 328km/h (katon ollessa nostettuna). Vaikka katto olisikin laskettu, suurin nopeus pysyy avoautolle poikkeuksellisen korkealla - 325 km/h. 

 Ajettavuudessa parasta on ohjaus – se on mikroautomaisen tarkka ja tunnokas. 570S ei myöskään tunnu liian kookkaalta monen muun superauton tavoin, tosin maavara on lähes olematon ja keulan nostomahdollisuus on pakollinen lisävaruste.  

 Ajettuani autolla niin radalla, mutkaisilla pikkuteillä kuin koulukyydityksiäkin tehden, on pakko todeta, että McLaren on todellakin valmistanut superauton jokapäiväiseen arkikäyttöön soveltuvaksi. Alusta ei ole niin kova kuin valmistajan muissa malleissa, ovet aukeavat hiukan laajemmin, säilytyslokeroita on enemmän, äänentoisto on luksusautojen tasoa ja automatisoitu robottivaihteisto toimii huomaamattomasti eikä sillä ajaminen pelota. Ikkunoiden tummennus on tosin välttämätöntä, sillä muiden kanssaliikkujien mielenkiinto ja kuvausinto autoa kohtaan on innokkainta verrattuna mihinkään muuhun autoon, jolla olen kotimaassamme ajanut.  

 Kuten lähes kaikkien superautojen kohdalla, ne kannattaa useastakin syystä ostaa käytettynä. Pääsääntöisesti alle 10 -vuotiaat superautot ovat erittäin vähän ajettuja ja hyvin ylläpidettyjä. Hinta on useimpien kohdalla joko puolittunut tai ainakin ensimmäinen 100 000 euroa auton arvosta on ehtinyt sulaa pois. Käytetyn auton saa myös heti käyttöönsä, kun taas uutta yksilöä voi joutua odottamaan muutamankin vuoden.

 McLaren 570S Spider on lähes täydellinen auto lajissaan, mutta niin ovat myös sen lähimmät, samanhintaiset kilpailijat Lamborghini Huracan ja Ferrari 488, jotka ovat myös varsin kelpoja autoja arkikäytössä. Oma valintani jokapäiväiseksi superautoksi olisi kuitenkin hiukan edullisempi Ferrari FF. Se ei ole yhtä huomiota herättävä kuin McLaren, ja nelipaikkaisuus, neliveto sekä korkeampi maavara tekevät siitä ylivertaisen superauton kotimaamme teille ja vuodenajoille.

 Autolöytö: Klikkaa tästä.

Mclaren 570s 2017 SCC

Arvioidun yksilön kunto asteikolla 1-10:

Tekniikka 10

Kori 10

Sisusta 9

Huoltokirja:10

Palvelun tuottaa www.250kmh.com

© 2024 Sports Car Center. All rights reserved.