Ferrari F430

Vuosimalli 2008, ajetut kilometrit 72 655km

KOKONAISARVIO: 94 PISTETTÄ

Hinta-laatusuhde: 92 pistettä

Omistamisen ilo 2 viikkoa: 99 pistettä

Omistamisen ilo 2 vuotta: 92 pistettä

Omistamisen hinta: 65 pistettä

Urheilullisuus: 96 pistettä

Mukavuus: 70 pistettä

Luotettavuus käytettynä:  90 pistettä

Jälleenmyyntiarvo: 92 pistettä

Imagoarvo: 98 pistettä

Symppispisteet: 65 pistettä

Valmistusvuodet: 2004-2009

Moottori: 4.3L V8

Huipputeho: 483 hv 360 kW

Kiihtyvyys 1-100km: 3.9 s

Huippunopeus: 317 km/h

Hintahaitari: 94.000€-149.000€

Puolesta: Muotoilu, teknisesti yhä moderni, ajettavuus, moottori, äänimaailma, sisustus, ajoasento, vaihteisto, hinta käytettynä

Vastaan: Käyttökulut, maavara, sisustuksen kestävyys, vakuutukset 

Vaihtoehto: Maserati GranTurismo S

Ferrari F430

Yhteenveto: Ferrari F430 on 360 Modenan seuraaja. F430 on ensimmäinen "moderni" Ferrari ja se tuntuukin edelleen ajattomalta ja nykyaikaiselta. Sen moottorina on Maseratin 483 hevosvoimainen 4,3 litran V-8 moottori. F430 esitteli ensimmäistä kertaa ohjauspyörään sijoitetun säätimen, jolla kuljettaja voi valita viidestä eri asetuksesta kuhunkin ajotilanteeseen sopivan. Kukin asetus puolestaan säätää auton ESP-järjestelmää, elektronista jousitusta, kaasun vastetta ja elektronista tasauspyörästöä.

Ferrari F430:n käytettyjen alkaen hinnat ovat laskeutuneet jo alle 100 000 euron rajan - F430 omaakin todennäköisesti Ferrareiden tämän hetkisen parhaan hinta-laatusuhteen. Ei kolise eikä natise vielä, ainoastaan murisee. Hintaluokassaan erinomainen hankinta - kesäautoksi. Myös jälleenmyyntiarvo pysynee seuraavat vuodet hyvällä tasolla eikä laske alle 90.000 euron ennen vuotta 2025, vaan saattaa jopa lähtemään nousuun. Halutuin malli on kangaskattoinen Spider, jota en kuitenkaan suosittele herkkäkorvaisille. Kuljettajan takana 30 sentin päässä huutava F430:n moottorin äänimaailma on mekaanisen kylmä ja korkella kirkuva. Ainakin oma kuuloni joutui kovalle koetukselle ja oli yksi suurimmista syistä auton vaihtoon.

Käytettyä Ferraria ostaessa F430 on mielestäni se "kallein Ferrari", joka kannattaa yleensäkin ostaa Suomessa. Siinä on riittävästi kaikkea mitä Ferrarilta voi odottaa ja valinnanvaraakin on, sillä useita yksilöitä on koko ajan myytävänä. Jos haaveilee uudemmasta mallista, eli 458 Italiasta, kannattaa harkita tarkkaan onko se 150 000 euron lisähinnan arvoinen. Onneksi aika harva meistä joutuu punnitsemaan moista asiaa autoa hankkiessa.

Ferrari F430 2008

Arvioidun yksilön kunto asteikolla 1-10:

Tekniikka 9

Kori 9

Sisusta 9

Huoltokirja: 10

Mittarilukema testin päätyttyä: 72 655km

Palvelun tuottaa www.250kmh.com 

© 2024 Sports Car Center. All rights reserved.