BMW 745Le xDrive 2020

Vuosimalli: 2020 Ajetut kilometrit: 5000km

KOKONAISARVIO: 95 PISTETTÄ

Hinta-laatusuhde: 92 pistettä

Omistamisen ilo 2 viikkoa: 94 pistettä

Omistamisen ilo 2 vuotta: 96 pistettä

Omistamisen hinta: 75 pistettä

Urheilullisuus: 85 pistettä

Mukavuus: 96 pistettä

Jälleenmyyntiarvo: 80 pistettä

Imagoarvo: 90 pistettä

Symppispisteet: 70 pistettä

 

Valvistusvuodet: 2015 -

Moottori: 3.0L I6 + sähkömoottori

Huipputeho: 394 hv 290 kW

Huippuvääntömomentti: 600 Nm

Kiihtyvyys 1-100km: 5.2 s

Huippunopeus: 250 km/h(rajoitettu)

Hintahaitari: 95.000€-135.000€

Puolesta: Design, laadukkuus, mukavuus, äänettömyys, moottori, ajo-ominaisuudet, arkikäyttö, tasapainoisuus, turvavarusteet, istuimet

Vastaan: Hinta käytettynä

Vaihtoehto: Mercedes Benz 560 e AMG Sport 2019

Yhteenveto: Olen ollut onnekas, sillä oma käyttöautoni oli lähes vuosikymmenen ajan BMW 750 Li xDrive. Pidin sitä erityisesti ajo-ominaisuuksiltaan parhaana suurena sedanina. Nyt kun testattavana on uusimman sukupolven lähes vastaava iso BMW 745 Le xDrive, tulee väistämättä verranneeksi niitä keskenään. 

Uusi 745 Le on vaikuttava kokonaisuus mukavuutta, tehoa, ekologisuutta, turvallisuutta ja elektroniikkaa. Mutta onko ero vuonna 2009 markkinoille tulleeseen edelliseen malliin niin ylivertainen kuin ensivaikutelma näyttää? Saako noin 100 000 euron lisäpanostuksella moninkertaisesti paremman BMW:n?

BMW 745Le xDrive

Muotoilu:

Omaa silmääni on aina miellyttänyt 700-sarjan ulkonäkö, poislukien vuonna 2001 lanseerattu neljäs sukupolvi, jonka muotokieli sai muiltakin paljon kritiikkiä. Uuden 745:n design jakaa myös paljon mielipiteitä; erityisesti sen valtavan kokoista jäähdyttimen säleikköä, joka on 40% aikaisempaa suurempi, pidetään jopa röyhkeänä. Toisaalta enää ei tarvitse arvuutella onko kyseessä 5- vai 7-sarjan auto. Itse pidän uudesta muotokielestä – auto näyttää tasapainoiselta, tyylikkäältä ja arvokkaalta. Siinä on myös sopivasti yhtiön toisen luksusauton, Rolls-Roycen, itsevarmuutta ja näyttävyyttä. Pisteet menevätkin nyt niukasti uudelle mallille.

Moottori ja ympäristöystävällisyys:

Vuoden 2012 750 Li:n moottori on 444-hevosvoimainen kahdella turbolla varustettu V8. Kiihtyvyys 0-100kmh vie viitisen sekuntia ja huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Vuoden 2020 745 Le on puolestaan ajan hengen mukaisesti hybridi, joka on varustettu 3.0-litraisella rivikuutosella ja 83 kilowattisella sähkömoottorilla. Yhteisteho on 394 hevosvoimaa ja kiihtyvyys on V8-mallin luokkaa.

Kulutuslukemista ja päästöistä löytyvät suurimmat erot – viralliset arvot ovat 750-mallilla 8.9L/100km ja 745:llä hämmästyttävän alhainen 2.6L/100km. Lisäksi 745-mallin noin 50km sähköinen toimintamatka riittää monelle päivittäisiin ajoihin pitäen tankkausvälit paljon tavallista pidempinä. 

Sen sijaan voiman tunteessa ja moottorin äänimaailmassa 750 vie selvän voiton, mutta on pakko tunnustaa, että tuplaturbo V8 ison edustusauton nokalla tuntuu tänään vanhanaikaisemmalta kuin se oikeasti onkaan. 745 tarjoaa tehoa lähes saman verran, saman kiihtyvyyden ja huippunopeuden kuin 750, mutta selvästi pienemmän kulutuksen ja sähköisen vaihtoehdon. Pisteet tässä kategoriassa menevät taas uudelle mallille.

Mukavuus ja kuljettajan ympäristö:

Vaikka ajoin kumpaakin autoa vuorotellen useiden päivien ajan, en löytänyt kuin pieniä ajomukavuuteen liittyviä eroavaisuuksia, siitäkin huolimatta, että nykyinen 750 on ollut jo seitsemän vuotta ajossa. Kummatkin autot ovat erittäin äänettömiä ja erot akustiikassa auton sisäpuolella ovat hyvin pieniä, vaikka uudessa mallissa on parannettu alustan, B-pilareiden ja jopa turvavöiden aukkojen äänenvaimennusta. Myös taka- ja sivuikkunoissa käytetty lasi on entistä paksumpaa. Kummassakin mallissa on moitteettomasti toimiva adaptiivinen alusta. 

BMW:n Comfort-istuimet ovat jo pitkään olleet luokkansa parhaat. Uusi mallikaan ei tuota pettymystä, vaikka istuimet ovat entistä massiivisemmat. 

Kojelauta sen sijaan on uudistunut täysin ja laatuvaikutelma on parantunut entisestään. Suurin pettymys syntyy mittariston näytön grafiikasta, joka muistuttaa lähinnä lentosimulaattorin näyttöä, jonka sopivuudesta edustusautoon voi olla montaa mieltä. Kun myös keskikonsolin näyttö on nostettu kojelaudan päälle kuten BMW:n edullisimmissa versioissa, jää kokonaisuus niin visuaalisesti kuin laadullisesti pahimpien kilpailijoiden kuten Mersun S-sarjan ja Audin A8:n varjoon, joissa kaikki näytöt on integroitu kojelautaan yhdeksi kokonaisuudeksi. Myös edellisen sukupolven 750:ssä mittaristo on digitaalinen ja toisin kuin uudessa mallissa, se on integroitu osaksi kojelautaa. Itse pidän sitä tyylikkäämpänä ja toimivampana ratkaisuna. Myös 750:n käyttöliittymä on mielestäni helppokäyttöisempi, toki siinä on myös vähemmän säätöjä. Kokonaisuutena tässä kategoriassa pisteet menevät yllättäen tasan.

BMW 745Le interior

Turvallisuus:

Iso BMW on luokkansa turvallisin auto – oli sitä jo kahdeksan vuotta sitten ja on edelleen. Turvavarusteiden määrä on luonnollisesti lisääntynyt ja uudesta 745:stä löytyvät kaikki turvavarusteet, mitä markkinoilla on tarjottavana. Myös 750:ssä on jo varsin pitkälle kehittynyt, ajamista helpottava ConnectedDrive-järjestelmä, mm. hämäräajoa helpottava jalankulkijan tunnistamisjärjestelmä. Pisteet menevät nyt kuitenkin luonnollisesti uudelle mallille.

Ajo-ominaisuudet: 

Ajo-ominaisuudet ovat suurin syy siihen miksi olen aikaisemmin valinnut käyttöautoksi BMW 7-sarjan Mersun ja Audin sijaan. 7-sarjan ohjaus, vaihteisto ja kaikki ajamiseen liittyvä hipoo mielestäni täydellisyyttä. BMW ohjaustuntuma on tähän saakka edustusluokassa ollut ylivertainen, ja auto on tuntunut kokoaan pienemmältä ja urheilullisen vakaalta. 

Uuden 745:n ohjaus, jota useat näkymättömät elektroniset toiminnot avustavat, tuntuu aluksi hiukan kevyeltä, mutta onneksi BMW:lle tyypillinen tarkkuus ja tuntuma tiehen palaa suuremmilla nopeuksilla. Ilmajousitus, säätyvä iskunvaimennus ja aktiivinen kallistuksen vaimennus toimivat kummassakin autossa hienosti. Kulku on huippumukavaa ja äänetöntä, kuitenkin pienen urheilullisuuden sävyttämää. Uusi malli tuntuu selvästi massiivisemmalta, vaikka on uusien hiilikuiturakenteiden ansiosta yli 100 kiloa kevyempi. Tässäkin kategoriassa pisteet jaetaan, vaikka paperilla uuden mallin pitäisi olla selvästi edistyksellisempi.

Hinta

Edellisen sukupolven nelivetoisen BMW 750:n saa halvimmillaan jo 20 000 eurolla. Mutta jos verrataan noin 30 000 - 50 000 kilometriä ajettuja vuosien 2013 ja 2019 malleja keskenään, on hintaero noin 60 000 - 90 000 euroa varusteista riippuen. Kun 35 000 eurolla saa suorituskykyisemmän, lähes yhtä laadukkaan ja turvallisen sekä saman verran ajetun 7-sarjan auton kuin 125 000 eurolla, pitäisi sen mietityttää ainakin omalla rahalla itselleen autoa hankkivaa. 

Tänään hankitun vuoden 2012 7-sarjan hinnasta häviää seuraavan kolmen vuoden aikana noin 5-10 000 euroa, kun taas 2019 mallin hinnasta leikkaantuu pois 25-35 000 euroa. Eli uusi auto maksaa ostettaessa noin kolme kertaa enemmän ja ajetut kilometrit sillä maksavat noin 3-5 kertaa enemmän. Tässä kategoriassa pisteet menevät vanhemmalle mallille.

BMW on niitä harvoja automerkkejä, joka on onnistunut kautta vuosien valmistamaan autonsa niin laadukkaasti, sekä muotoilultaan että kestävyydeltään, että siirtymä automallien sukupolvien välillä ei tuo käytössä merkittävää muutosta. 

 

Arvioidun yksilön kunto asteikolla 1-10:

Tekniikka 10

Kori 10

Sisusta 10

Tutustu kyseiseen yksilöön tästä.

Palvelun tuottaa: 250kmh.com

Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.

© 2016 Sports Car Center. All rights reserved.