Asiakastarina:

Tesla toimitettiin asiakkaalle ratti vinossa. Nelipyöräsuuntauksella varmistettiin auton optimaalinen ajettavuus.

Asiakkaalle luovutettiin Tesla Model S. Autossa ei huomattu luovutustilaisuuden aikana puutteita, mutta kotimatkalla asiakas huomasi, että ratti osoittaa oikealle suoraan ajettaessa. Asiakas otti Sports Car Centeriin yhteyttä ja kysyi, pystyykö Sports Car Center tekemään asialle jotakin. Tarjosimme asiakkaalle ajan nelipyöräsuuntaukseen seuraavalle päivälle.

Asiakas toi auton nelipyöräsuuntaukseen. Auto otettiin vastaan aamulla ja se luovutettiin asiakkaalle työpäivän jälkeen ratti suorassa nelipyöräsuuntaus säädettynä valmistajan suositusten mukaisesti. Sports Car Center tekee nelipyöräsuuntauksia kaikkiin sähköautoihin ja myös muihin erikoisempiin autoihin.

 Tesla Model S ohjauskulmienkorjaus

Vaikka auton pyörien kulmat olisivat optimaalisessa kunnossa niin tiellä olevat kuopat, katukivetykset ja muut epätasaisuudet asettaa auton pyörän ripustuksen ja alustan kovalle rasitukselle. Nämä tekijät voivat aiheuttaa muutoksia auton alustan säätöjen ohjearvoihin. Vaikka silmin havaittavia vaurioita ei ole tai auton ohjaus tuntuu normaalilta niin erilaisilla teillä ajaminen voi aiheuttaa muutoksia ohjauskulmiin. Tämän myötä on suositeltavaa tarkastaa pyörien ohjauskulmat säännöllisin väliajoin. Väärät ohjauskulmat voivat aiheuttaa suuria kuluja pitkällä aikavälillä. Auton energian kulutus kasvaa, renkaat ja alustan komponentit kuluvat normaalia nopeammin, kun ohjauksen suuntaus ei ole kunnossa. Ohjauskulmien tarkastuksella ja säädöllä varmistetaan, että ajoneuvon pyörät ovat ihanteellisessa, ajoneuvon valmistajan määrittelemässä asennossa. Ohjauskulmien tarkastus kuuluu myös usean sähköauton määräaikaishuollon sisältöön.

Ajoneuvon säännöllisellä nelipyöräsuuntauksella varmistat parhaan mahdollisen ajotuntuman, energian kulutuksen, alustan ja renkaiden pitkäikäisyyden. Kun edellä mainitut asiat ovat kunnossa niin sillä on myös suuri vaikutus liikenneturvallisuuteen sinun omassa ajoneuvossasi ja kaikille muille liikenteessä sinun lähistölläsi liikkuville.

Nelipyöräsuuntauksessa tarkastetaan ajoneuvon jokaisen neljän pyörän kulmat ja kallistumat.  Mikäli pyörien säädöt eivät ole ajoneuvovalmistajan mukaisissa raja-arvoissa niin samalla tehdään myös säätötyöt niin, että ohjauskulmat saadaan vastaamaan ajoneuvovalmistajan suosituksia. SCC - Sports Car Centerillä käytämme Hunter Hawkeye Elite 3D -suuntauslaitetta nelipyöräsuuntausta varten, jolla on mahdollista tehdä nelipyöräsuuntaus lähes jokaiselle ajoneuvolle liikenteessä. Suuntaustyö kestää keskimäärin noin 45–90 minuuttia riippuen ohjauskulmien kunnosta ja säätötyön monimutkaisuudesta. Nelipyöräsuuntaus kannattaa suorittaa säännöllisin väliajoin tai silloin kun alustaan tehdään muutoksia tai korjauksia.

Tesla model 3 ohjauskulmiensäätö

 Yleisimpiä oireita huonokuntoisista ohjauskulmista:

  • Ratti osoittaa vinoon suoraan ajettaessa. Yleisesti tämän aiheuttaa sen, että renkaan kulman ollessa väärässä asennossa rattia täytyy pitää vinossa, jotta auto kulkee suoraan.
  • Ratti tärisee. Renkaiden kulmien ollessa valmistajan ohjearvojen ulkopuolella renkaat kohdistavat ratille vastavoimia, joka voi ilmetä tärinän tuntumana ratissa.
  • Auto puoltaa tai hakeutuu tien kaltevuuden tai urien mukaisesti. Alustan ja ohjauskulmien ollessa kunnossa auton tulisi kulkea tiellä tasaisesti.
  • Auto käyttäytyy levottomasti ajettaessa.
  • Kulutus kasvaa. Ohjauskulmien ollessa pielessä auton renkaiden vierintävastus kasvaa ja se näkyy suurempana kulutuksena.
  • Auton alustaan on vaihdettu osia. Esimerkiksi uusien jousien, iskunvaimentimien, tukivarsien, pallonivelen tai raidetangon pään vaihdon jälkeen olisi suositeltavaa tehdä ohjauskulmien tarkastus ja säätö.
  • Renkaat kuluvat hyvin nopeasti ja/tai epätasaisesti. Renkaiden kunto kannattaa tarkastaa aina renkaiden vaihdon yhteydessä tai jos yllä manittuja oireita ilmenee niin renkaiden kulumaa kannattaa tarkastella säännöllisin väliajoin.

 

Tesla model y ohjauskulmiensäätö

Ohjauskulmien tarkastusta kutsutaan usein myös virheellisesti aurauskulmien tarkastuksena. Oikeasti ohjauskulmien tarkastuksessa tarkastetaan ja säädetään muitakin kulmia työn aikana:

  • Camber-kulma on pyörän syväkallistuma pystyasentoon nähden. Kun pyörän yläreuna kallistuu ajoneuvosta ulospäin, on kyseessä positiivinen camber ja kun pyörän yläreuna kallistuu ajoneuvon kaaresta sisäänpäin, on kyseessä negatiivinen camber.
  • Caster-kulma on kääntöakselin takakallistuma, joka palauttaa ohjauksen mutkan jälkeen suoraan.
  • Aurauskulma on saman akselin renkaiden kulkusuunta suhteessa toisiinsa. Jos aurauskulmat auraavat niin asteluku on negatiivinen ja jos aurauskulmat harittavat niin asteluku on positiivinen.
  • Kulkukulma on auton geometrisen keskilinjan ja todellisen kulkulinjan välinen poikkeama. Kulkukulma määräytyy takarenkaiden suunnasta, jota korjataan etupyörillä.

 

Varaa aika ohjauskulmiensäätöön täältä.

© 2024 Sports Car Center. All rights reserved.